content.title

Zo maak je een prijswinnend magazine

14 november 2023

Terug naar nieuws

Een mooie kroon op ons werk! Magazine Mede won tijdens de Grand Prix Content Marketing op 31 oktober de prijs voor ‘beste creatie magazine’. En daar zijn we supertrots op! Samen met Kansfonds werken we al jaren hard aan het tijdschrift voor donateurs en andere relaties. Wat maakt dit magazine zo awardwaardig? 😉

Raspresentator Ronnie Overgoor las het juryrapport voor toen we op het podium de prijs in ontvangst namen: “Dit magazine raakt je in de ziel. Het laat echte verhalen zien van mensen van vlees en bloed. Er is een heldere formule, zowel in tone of voice als in design. Sprekende reportages in woord en beeld. De mens staat hier echt centraal en de redactie heeft de verbinding gezocht tussen donateurs en de kwetsbare mensen, waarvoor gedoneerd wordt. Rauw, eerlijk, spannend en nieuwsgierigmakend.”

Drie sleutels tot een succesvol donateursblad

Op die mooie woorden zijn we harstikke trots! Zo hadden we het magazine ook aanvankelijk bedacht. Samen met Kansfonds en de vormgevers van Autobahn gaven we het magazine vier jaar geleden een totale make-over, zodat het blad meegroeide met het ambitieuze fonds. Wat maakt dit donateursblad tot een succes?


1. Het gevoel dat je erbíj bent
In het magazine laten we de mensen in kwetsbare situaties tot leven komen. De verhalen in Mede komen recht uit het hart. Ze zijn niet zielig, wél stoer en hoopvol. Als het even kan, gaan we langs en schrijven we de verhalen in een reportagestijl op. Zodat de lezers het gevoel krijgen dat ze erbij zijn, en begrijpen waar mensen in kwetsbare situaties mee te maken hebben. En de fotografie? Geen studiofoto’s met kunstlicht, maar rauwe foto’s op locatie. Zonder opsmuk.


2. Aansprekende toon en stijl
We willen dat mensen zin krijgen om de verhalen te gaan lezen. Dat doen we met een losse reportagestijl, speelse rubrieken als ‘Krachtpatser’ en ‘Kartrekker’, maar ook met de manier waarop we interviewkandidaten neerzetten. Niet als slachtoffers, maar als sterke individuen met een krachtig verhaal. Samen met een warme en respectvolle toon zorgt dit dat je toch een beetje van de mensen in het blad gaat houden.


3. Verleidelijke vormgeving
Met een speelse lay-out en overlapping leiden we de lezer door het magazine. Elementen als foto’s, kaders en titels kunnen elkaar gedeeltelijk overlappen, wanneer dit vanuit de inhoud gezien logisch is. De overlap is een verwijzing naar de K in het logo van Kansfonds. En tegelijkertijd een hint naar de slogan van het magazine: mede mogelijk maken. Door samen te werken met diverse partners, kan Kansfonds mensen in kwetsbare situaties ondersteunen.


Ben jij ook op zoek naar awardwaardige contentmarketing? 😉 We nodigen je graag uit voor een kop koffie bij ons aan de Oudegracht!


De Grand Prix in het kort

Tijdens de jaarlijkse Grand Prix Content Marketing 2023 zijn prijzen uitgereikt aan de meest succesvolle contentstrategieën en uitblinkende contentproducties. De organisator van het event is MarketingTribune, het vakblad voor marketeers. Op hun site vind je een overzicht van alle winnaars.