content.title

Maak impact met je jaarverslag

14 december 2022

Terug naar nieuws

Een moetje? Ja, maar óók een geweldige kans om je verhaal uit te dragen. Dus zetten veel bedrijven hun jaarverslag in om te laten zien hoe zij verschil maken in de wereld. En dat sluit helemaal aan bij wat de samenleving intussen van organisaties verwacht. Lees meer over de trends in jaarverslagland.

1. Transparantie: billen bloot en lekker leesbaar

Onder ‘stakeholders’ – die ongrijpbare doelgroep van elk jaarverslag – is er een groeiende vraag naar transparante, duidelijke en eerlijke berichtgeving. Je bereikt dit door wát je vertelt, maar zeker ook door hóé je het vertelt. Leesbare en toegankelijke teksten dus. Ondersteund met veelzeggende cijfers, grafieken en infographics. Aarzel ook niet om de minder mooie resultaten te laten zien. Een echt goede relatie krijg je alleen als je je kwetsbaar op durft te stellen.

Online en compact
Het jaarverslag als lijvige pdf met lange teksten. Klinkt bekend? In ieder geval wel voor Enexis, het energienetwerkbedrijf in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Maar voor de komende editie gooit zij het roer om. Voor hun terugblik op 2022 maken we een online verslag met compacte content in toegankelijke taal. Het doel: een breder publiek laten zien hoe de netbeheerder huishoudens en bedrijven helpt overstappen op duurzame energie.

Toegankelijke publieksversie
Niet elke organisatie kan (of wil) ontsnappen aan een jaarverslag dat dik boven de 100 pagina’s telt. Betekent dit dat al je noeste werk maar door een handjevol mensen gelezen kan worden? Zeker niet! Zorg dus dat je ook een korte en aansprekende versie maakt voor een bredere doelgroep. Zo maakten we een verkort jaarverslag voor de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). En voor het Huis voor Klokkenluiders een Jaarverslag in het kort met drie bondige hoofdstukjes.

2. Maatschappelijke waarde: impact in het zonnetje

Wat voeg je als organisatie toe aan de wereld? Een impact report geeft antwoord op die vraag. Met de sterk gegroeide aandacht voor thema’s als duurzaamheid, diversiteit en corporate responsability zien we die aanpak links en rechts opduiken. Handig hulpmiddel hierbij is het waardecreatiemodel. Daarmee maak je inzichtelijk welke waarde je levert aan aandeelhouders, klanten, medewerkers, leveranciers, enzovoorts. Meteen ook een handige kapstok om het hele jaarverslag aan op te hangen.

Een organisatie bestaat uit veel meer dan winst en verlies. Dat is het idee achter een andere aanpak: het integrated report. Daarin maak je een soort 360-graden-foto van het bedrijf, door alle activiteiten en factoren te bespreken die bijdragen aan de strategie en resultaten. Financiële en niet-financiële gegevens staan broederlijk naast elkaar. Het liefst voorzien van doelen met meetbare kpi’s, zodat je die in toekomstige jaarverslagen kan evalueren.

VodafoneZiggo
Waardecreatie staat centraal in het Impact Report 2021 dat we maakten voor VodafoneZiggo. Je vindt het hierboven genoemde model op pagina 21. Ja, het is een uitgebreid jaarverslag, maar wel heel toegankelijk en leesbaar voor een groot publiek. In 2022 maken we met VodafoneZiggo de stap naar een integrated report.

Rabo Foundation
Impact is ook voor Rabo Foundation het sleutelwoord. In het Impactjaarverslag 2021 – een natuurlijk onderdeel van de website – brengen we die impact kort en krachtig in beeld. De belangrijkste cijfers, een bondige terugblik, thumbnails van achtergrondverhalen, lessen voor de toekomst – zonder doorklikken krijgt ook de scannende lezer alles mee. Wie meer tijd heeft, duikt dieper de site in. Daar vind je ook onze interviews en achtergrondverhalen over impactvolle projecten in de hele wereld.

Kwintes

Als organisatie die mensen met psychiatrische of psychosociale problemen helpt, weet Kwintes álles over impact maken. In Het jaar van Kwintes vertellen zij hoe ze dat hebben gedaan in 2021. De kracht van deze terugblik? Menselijke verhalen, die we met veel plezier voor Kwintes hebben opgetekend.

Eervolle vermelding: continuous reporting

Even een wat dwarse vraag, maar is het niet hopeloos ouderwets om één keer per jaar met een compleet verhaal te komen? Moet je iedereen daar telkens zo lang op laten wachten? En is het niet veel zinvoller om vaker je resultaten en successen te delen?

Dat is het zeker. En continuous reporting is het antwoord.
Deze aanpak is ontstaan om managers en financiële stakeholders vaker te voorzien van info over de stand van zaken. Al snel is het geadopteerd als een ideale manier om onder je héle achterban meer interactie en betrokkenheid op te wekken. Sluit meteen mooi aan op de behoefte aan meer transparantie.

Bij continuous reporting deel je dus het hele jaar door veelzeggende resultaten en verhalen. Interessant voor zowel medewerkers als externe doelgroepen. Het ideale kanaal hiervoor? Social media, aangevuld met meer uitleg op je site. Bijkomend voordeel: je kunt al die berichten weer gebruiken als input voor je complete jaarverslag.

Benieuwd geworden?

Een fijn leesbare terugblik op het jaar én een kans om jullie doelgroepen nauwer te betrekken bij jullie organisatie. Klinkt goed? Voel je vrij om hierover eens met ons te sparren.