content.title

Het clustereffect: versterk je site met topic clusters

13 december 2022

Terug naar nieuws

Een handje zoekwoorden over je pagina’s strooien en hopen dat je website goed gevonden wordt? Dat is tegenwoordig kansloos. SEO draait om relevante informatie. En voor Google is er niks dat meer relevantie uitstraalt dan een topic cluster. Ontdek hoe jij met deze aanpak je site beter vindbaar maakt.

Online autoriteit

'Niks blijft, behalve verandering', zei de Griekse filosoof Heraclitus. Hij heeft een punt. Kijk alleen al naar de ontwikkeling die zoekmachineoptimalisatie heeft doorgemaakt. Jaarlijks voert Google duizenden wijzigingen door in het beroemdste algoritme ter wereld. Intussen zijn leesbaarheid en relevantie minstens zo belangrijk als zoekwoorden. Je wordt beloond als Google en andere zoekmachines denken: ‘Dit is dé website op het gebied van [vul in: onderwerp naar keus]’. Wil je zo’n online autoriteit worden, dan zijn topic clusters een onmisbaar onderdeel van jouw SEO-strategie.

Zoals de naam zegt, is een topic cluster een verzameling content over hetzelfde onderwerp. Zo’n cluster bestaat uit twee onderdelen: de pillar page en clustercontent.

Een pijler neerzetten

De pillar page is de hoofdpagina van jouw focus-zoekwoord, het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Stel: je verkoopt online kerstpakketten. Dan zet je op deze pagina bijvoorbeeld informatie die past bij het zoekwoord ‘kerstpakketten kopen’. En is je doel om werkzoekenden te werven voor de klantenservice van je bedrijf? Dan draait de pillar page misschien om het zoekwoord ‘klantenservice vacature’. De tekst op deze pagina gaat meestal niet zo diep, maar geeft antwoord op algemenere vragen rondom het hoofdonderwerp van je website.

De cluster bouwen

Om de pillar page – en je hele website – beter vindbaar te maken, maak je relevante clustercontent rondom dat centrale onderwerp. Deze content is geoptimaliseerd voor de zoekmachine op basis van longtail zoekwoorden. Denk aan: ‘wanneer kerstpakket bestellen’, ‘waar kerstpakket in doen’ en ‘wat in kerspakket’. Of: ‘vacatures klantenservice thuis’ en ‘wat verdient een klantenservicemedewerker’. Zorg dat je in alle clustercontent linkt naar de pillar page. Deze interne links geven het signaal aan Google dat de pagina interessant is en een hoge plek in de zoekresultaten verdient. Met topic clusters claim je dus als het ware een expertstatus op een onderwerp naar keus.

Het is ook waardevol om in de afzonderlijke clusterpagina’s onderlinge linkjes te plaatsen. Zo ontstaat een sterk netwerk aan linkjes. Heb je geen (duidelijke) pillar page? Geen ramp. Je kunt nog wel een cluster maken. Schrijf een serie artikelen over soortgelijke onderwerpen en verwerk hierin interne linkjes; dat komt je vindbaarheid ook al ten goede.

Verbluffende voordelen

De voordelen van deze SEO-strategie liegen er niet om. Top clusters helpen je niet alleen om als expert gezien te worden door Google én je bezoekers, je bezoekersaantallen stijgen ook, je bezoekers blijven langer hangen en de kans is groot dat je meer conversies bereikt. Er is alleen een nadeel: het is wel een langetermijnstrategie. Direct resultaat kun je dus niet verwachten. Maar daarvoor komt een ander bekend citaat van pas: ‘It’s a question of time’ – Louis van Gaal.

Wil je dat wij met je meedenken over topic clusters of andere SEO-hersenkrakers?
Mail dan naar info@schrijf-schrijf.nl.