Main Content Area

Drie pitchdecks, zeven beroepen

POWERPOINT VOOR GEVORDERDEN

Vlak voor de zomer ontvingen we een reeks bijzondere opdrachten van Vodafone Business. Pitchdecks maken voor hun B2B-producten. Sjors nam de projecten onder zijn hoede als projectleider, copywriter én ontwerper.


Niet mis zeg, al die taken?
'Klopt. En eerlijk gezegd hoort er nog een functie bij: iets als "data-miner." Dat zit zo. De input voor deze klussen ligt niet voor het oprapen, maar moet uit allerlei bronnen binnen Vodafone Business worden onttrokken. Experts, partners, salesmensen, productmanagers, marketeers, noem maar op.'

Heel wat stemmen, of niet?
'Klopt alweer.' Lachend: 'Stemmen die niet vanzelf een fraai koortje vormen! Dus "componist" hoort er misschien ook nog wel bij. De verschillende geluiden moet worden samengebracht tot een geheel dat klinkt als een klok én waar iedereen gelukkig mee is.'

Waar gaan de opdrachten over?
'De onderwerpen lopen uiteen. Een innovatieve app voor de zorg, een razendsnelle zakelijke internetverbinding, en een hele grote: de IoT-producten van Vodafone Business. Hun voltallige B2B-salesteam – zo'n 40 mensen – trekt er vervolgens mee door het land. Je moet dus ook als een "marketeer" kunnen meedenken.'

Hoe ziet zo'n pitchdeck eruit?
'Tja, het is een PowerPoint. Maar geen prullerige presentatie met flauwe plaatjes die over het scherm stuiteren. Wat wel? Een visueel sterke slideshow die je in razend tempo een overtuigend verhaal voorschotelt. De materie is vaak technisch, complex en veelomvattend. Taaie kost! Om er een bondig en vooral glashelder verhaal te maken, is óók een vak apart. "Kernvanger?"

 

--
Geplaatst op 19-12-2019