Main Content Area

Gratis advies: zet je bril af

Schrijf jij wel eens iets om een ander te informeren of overtuigen? Zorg dan dat je één ding altijd doet voordat je begint.


What’s in it for me?!

Deze tekst bevat een heel handig advies voor jou. Ik zeg dat alvast maar even, want ik weet dat je meteen wilt weten of deze tekst jouw kostbare tijd waard is.

Je bent niet de enige die dat wil weten. Iedereen kijkt met een egobrilletje naar wereld om zich heen en vraagt zich steeds af: wat heb ík hieraan, wat levert mij dit op? Dat moet ook wel, anders zouden we heel slecht kunnen omgaan met de tsunami aan informatie die op dagelijks op ons afkomt. We moeten snel kunnen beslissen of iets de moeite waard is.

Iedereen die communiceert (professioneel, of gewoon tegen de buurvrouw) doet er goed aan dit psychologische feit in gedachten te houden. Het is dan ook een van de basisadviezen die wij geven aan deelnemers van onze schrijftrainingen. Want de grootste valkuil voor iedere ‘boodschapper’ is dat ’ie vooral denkt vanuit zijn eigen perspectief en belangen:

‘IK wil iets vertellen. Luister naar MIJ. ONS bedrijf heeft een mooi aanbod. WIJ zijn heel duurzaam. Bla bla!’

Maar jouw lezers willen vooral weten wat zíj eraan hebben. Zij vragen zich vanaf het eerste woord af: What’s in it for me?! Zet dus als schrijver éven je egobrilletje af en probeer te kijken door de ogen van de ander. Dan kun je de boodschap zo formuleren dat je mensen écht aanspreekt. Vaak ook letterlijk, door ‘jij’ of ‘u’ te gebruiken, of door een vraag te stellen.

Kortom: denk vanuit de vragen, problemen, wensen en belangen van je doelgroep. Spreek je lezers zo mogelijk direct aan. En laat daarna zien wat jij voor hen kan betekenen.

--
Geplaatst op 23-05-2017