Main Content Area

Communicatie in crisistijd

Klare taal. Dat is ons antwoord op corona. Dus communiceren we extra duidelijk met elkaar sinds de pandemie ons thuishoudt. En we zorgen ook dat onze klanten sterk en helder voor de dag komen. Hoe we dat doen? Je leest het hier.




Laat van je horen, zeiden we in maart, toen Nederland op slot ging. Zelf deelden we blogs over onze eigen crisiservaringen. (Lees ze hier.) De rest van de tijd hielpen we onze klanten om hun eigen klanten, leden of collega’s te informeren en te inspireren – met klare taal en heldere verhalen.

Dit zijn een paar van de prangende vragen die we met onze content hebben beantwoord:

‘Hoe gaat het intussen met mijn collega’s?’

Persoonlijke blogs zijn een perfecte manier om op de hoogte te blijven van wat je collega’s in coronatijd bezighoudt. Mensen bij Strukton Worksphere vertelden ons over wat zij doen en hoe hun werk is veranderd. We toverden die verhalen om tot korte, aansprekende blogs voor intranet. Van technici in beschermende pakken die intensive cares inrichten, tot een jurist die zich buigt over klantcontracten in crisistijd.

‘Hoe kan ik mijn omzet op peil houden?’

Spannende tijden zijn het, zeker voor ondernemers. Elke vorm van hulp is welkom – en die komt dan ook van alle kanten. Zo schept Rabobank helderheid voor hun ondernemende klanten en geeft hen praktische tips om het banksaldo op peil te houden. En financieel dienstverlener Bovemij bouwde het contentportaal ‘Samen vooruit’ om haar klanten te voorzien van adviezen om heelhuids door het zware weer te komen.

‘Help! Hoe voorkom ik dat ik kopje onder ga?’

Ondernemers in de regio Utrecht mogen zelfs rekenen op praktische hulp van andere ondernemers. Dit verloopt via een groep partijen die samenwerkt onder de welluidende titel ‘Utrecht Region Economische Corona Alliantie’, oftewel: URECA. Op een speciaal platform kun je als ondernemer je ondersteuningsvraag stellen.

‘Hoe gaat het met kwetsbare mensen tijdens de crisis?’

Wie het in normale tijden al lastig heeft, kan nu zéker wel wat hulp gebruiken. Fondsen die kwetsbare mensen helpen, pakken nu dan ook hun verantwoordelijkheid. Voor Kansfonds maakten we – midden in crisistijd – een magazine over de mooie initiatieven die zij steunen. Zoals hulp voor daklozen en voor vrouwen met een migratieachtergrond. Ook Rabo Foundation sprong in de bres voor hun doelgroepen: sociaal ondernemers in Nederland en kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden. Je leest het in hun Jaarbericht 2019.

‘Hoe veerkrachtig is onze Nederlandse samenleving?’

Sociaal Werk Nederland bekommert zich om die groepen kwetsbare mensen. De brancheorganisatie wil daarom koste wat kost bezuinigingen op het sociale domein voorkomen. Aan ons de vraag: schrijf een visiestuk over waarom juist nu geïnvesteerd moet worden in een duurzaam veerkrachtige samenleving. Op basis van de bevindingen en adviezen van het Sociaal Cultureel Planbureau, Werkgroep-Halsema en Raad voor Volksgezondheid & Samenleving. Deze tekst gebruikte Sociaal Werk Nederland in aangepaste vormen voor verschillende media, waaronder de Volkskrant.

Hoe gaat ‘het nieuwe normaal’ in mijn stad eruitzien?

Het is nogal een opgave, om een hele stad klaar te stomen voor het ‘nieuwe normaal’. Zeker een druk knooppunt als Utrecht. Daarom organiseerde Utrecht Marketing digitale conferenties met een groep belangrijke partijen in en rond de stad – van overheid tot culturele instellingen en bedrijven. We hielpen hen om over de uitkomsten toegankelijk te communiceren, onder meer via een infographic en animatie.

Inspiratie opgedaan om ook duidelijke verhalen te delen met je doelgroep?
Bel of mail ons!

--
Geplaatst op 17-07-2020